• Blok
  • O Nas
    • Barbara Sęk
    • Nina Bylicka-Karczewska
  • Oferta
    • Kreatywne pisanie: KURSY
    • Warsztaty kreatywnego pisania
    • Kreatywne pisanie: KONSULTACJE I RECENZJE
      • Coaching motywacyjny
    • Kreatywne pisanie: E-BOOKI
    • VOUCHERY
  • Sklep
  • Blog
  • Opinie
  • Kontakt
    • Koszyk

    • MENU

      • Blok
      • O Nas
        • Barbara Sęk
        • Nina Bylicka-Karczewska
      • Oferta
        • Kreatywne pisanie: KURSY
        • Warsztaty kreatywnego pisania
        • Kreatywne pisanie: KONSULTACJE I RECENZJE
          • Coaching motywacyjny
        • Kreatywne pisanie: E-BOOKI
        • VOUCHERY
      • Sklep
      • Blog
      • Opinie
      • Kontakt
ZarejestrujZaloguj
Blok Pisarski
  • Blok
  • O Nas
    • Barbara Sęk
    • Nina Bylicka-Karczewska
  • Oferta
    • Kreatywne pisanie: KURSY
    • Warsztaty kreatywnego pisania
    • Kreatywne pisanie: KONSULTACJE I RECENZJE
      • Coaching motywacyjny
    • Kreatywne pisanie: E-BOOKI
    • VOUCHERY
  • Sklep
  • Blog
  • Opinie
  • Kontakt
    • Koszyk

    • MENU

      • Blok
      • O Nas
        • Barbara Sęk
        • Nina Bylicka-Karczewska
      • Oferta
        • Kreatywne pisanie: KURSY
        • Warsztaty kreatywnego pisania
        • Kreatywne pisanie: KONSULTACJE I RECENZJE
          • Coaching motywacyjny
        • Kreatywne pisanie: E-BOOKI
        • VOUCHERY
      • Sklep
      • Blog
      • Opinie
      • Kontakt

Blog

  • Strona główna
  • Blog
  • Blog
  • Amber Heard i Johnny Depp obalają mit z podręczników pisarskich

Amber Heard i Johnny Depp obalają mit z podręczników pisarskich

  • Wysłane przez Barbara Sęk
  • Data 5 czerwca 2022
  • Komentarze 1 komentarz

Zakończyła się sprawa, która zyskała miano procesu dekady. Nazwiska sprawców całego zamieszania jednak wciąż nie schodzą z nagłówków portali internetowych, w co drugim poście w mediach społecznościowych widzimy wizerunek badboya, na jakiego wygląda Depp i z pozoru słodkiej, niewinnej Heard.

Tak oto para trafia nawet do nas. Pewnie dziwicie się, skąd na blogu o kreatywnym pisaniu takie treści i sądzicie, że to dlatego, że Heard i Depp to teraz najlepszy clickbait.

Sporo w tym prawdy, o zasięgi trzeba dbać, niemniej jest jeszcze ważniejszy powód.
Dzięki ich postaciom postaram się obalić jedną z tez, które często pojawiają się w podręcznikach kreatywnego pisania a mianowicie tezę, jakoby bohater literacki musiał wzbudzać sympatię.

 

Najpierw jednak, jak w każdym porządnym tekście, drobny wstęp, ekspozycja świata przedstawionego, w której wprowadzę Was w meandry sprawy, jeśli jej nie znacie, bo czytacie blogi o pisaniu, a nie portale plotkarskie.
Tu od razu proponuję – zacznijcie. Bo czasami dla takich spraw jak Depp kontra Heard warto i postaram się Wam to udowodnić.

W skrócie: Heard i Depp rozwiedli się w 2016 roku. Długo po tym czasie „The Washington Post” opublikowało artykuł, w którym Amber oświadcza, że była ofiarą przemocy domowej. Nie pada nazwisko eks-męża, wszyscy jednak wiedzą doskonale, o kim mowa, gdyż od dawna krążą pogłoski o tym, jak burzliwy był to związek. Heard płynie na fali #metoo, szybko mianuje się ambasadorką skrzywdzonych kobiet, a kariera Deppa lega w gruzach pod wpływem tego złego PR-u. Kończy z nim współpracę Warner Bros i Disney.

W konsekwencji, by bronić dobrego imienia, Depp oskarża byłą żonę o zniesławienie, natomiast ta składa kontr-pozew. Tak oto stajemy się świadkami najbardziej szokującego od lat reality show – proces jest transmitowany, a brudy prane przed milionami telewidzów na całym świecie.

Sprawa robi się o tyle ciekawsza, że za oskarżeniem Deppa o zniesławienie stoi tak naprawdę oskarżenie wobec żony i stwierdzenie, że to ona była oprawcą, a Depp ofiarą JEJ agresji.
Tu dochodzimy do sedna: socjologicznego, a właściwie genderowego potencjału tej sprawy.

Kobiety zaczynają uczestniczyć w akcji #metoo, pojawia się mnóstwo oskarżeń wobec możnych tego świata, np. Harveya Weinsteina, zapada wyrok. Akcja wstrząsa Hollywood także po procesie Billa Cosby’ego i zarzutach wobec Kevina Spacey’ego. Domek z kart (The House of cards) sypie się w posadach.
Kobiety solidaryzują się z ofiarami przemocy. I nagle, kilka lat później, na scenę wkracza Jack Sparrow, bożyszcze wielu pań i publicznie oznajmia, że żona się nad nim znęcała. Samo to łamie pewne tabu. Do ludzi dociera, że tak, mężczyzna, i to taki jak Johnny Depp, może być ofiarą przemocy.

Zeznania małżonków są szokujące. Dowiadujemy się, że Depp jest uzależniony od opiodów, narkotyków i alkoholu. Zdarzało mu się wysyłać wiadomości do znajomych (w tym także oskarżanego o znęcanie się Marylina Mansona), w których snuje fantazje o spaleniu swojej połowicy. Johnny twierdzi, że żona obcięła mu palec, a na jego łóżku pozostawiła niespodziankę – własne fekalia. Amber z kolei oświadcza, że została przez męża zgwałcona butelką, prezentuje filmy, w których Johnny kopie i niszczy meble kuchenne w akcie agresji i oburza się, że żona to nagrywa.

Stajemy się świadkami obrzydliwego show, w którym biorą udział toksyczni ludzie, budzący nasze przerażenie i obrzydzenie. A jednak oglądamy dalej.
Następnie idziemy na kurs pisarski lub czytamy podręcznik kreatywnego pisania i dowiadujemy się: „bohater musi wzbudzać sympatię”.

Czy Amber i Johnny to bohaterowie, którzy wzbudzają sympatię? Bynajmniej. A jednak ich losy zafascynowały miliony ludzi na całym świecie.
To bohaterowie, którzy łamią tabu, kształtują nowe postawy (hollywoodzki aktor mówi, że żona go biła) i doprowadzają do pewnego precedensu – świat przestaje sądzić, że tylko kobieta może być ofiarą; opinia publiczna dowiaduje się, że w wydawaniu sądów trzeba być ostrożnym, bo okazuje się, że na słusznej akcji #metoo niektórzy oparli swoja karierę i PR, co jednocześnie stanowi doskonałą pożywkę dla przeciwników społecznego feministycznego zrywu. Powstaje medialna burza, a Amber i Johnny doprowadzają do pewnej obyczajowej rewolucji. Lecz to nie wszystko.

W toku procesu okazuje się, że Amber nie dysponuje poważnymi dowodami na przemoc ze strony Johnny’ego, nie ma też wiarygodnych świadków. Szybko zaczynamy podejrzewać, że kłamie. Staje się antagonistką. Nawet środowiska feministyczne i inicjatorki #metoo dystansują się od jej stanowiska i nie uważają, aby jako częsta prowodyrka scysji małżeńskich, była dobrą ambasadorką kobiet dotkniętych przemocą.
Dla odmiany Johnny zyskuje popleczników. To jest tu kluczem.

Johnny niekoniecznie wzbudza naszą sympatię, ale wzbudza pozytywne emocje, bo współczucie dla człowieka jest uczuciem pozytywnym, a żal nam jego palca (jest nie tylko aktorem, lecz także muzykiem – gitarzystą), litujemy się nad ciężko przeżytą żałobą po jego matce. Przemocowej matce.

Nasza łaskawość wzmaga się, gdy poznajemy kulisy karczemnych awantur w rodzinnym domu Johnny’ego, a także gdy słyszymy o tym, że matka Deppa brała leki na uspokojenie, syn po drakach też się chciał uspokoić i, nie znając konsekwencji zażywania opiodów, uzależnił się od nich już w młodych latach.

Równocześnie okazuje się, że Heard także dorastała w trudnym środowisku rodzinnym, a wkrótce dochodzi do kolejnego przełomu w sprawie. Psychiatra diagnozuje u Amber Heard osobowość histrioniczną i osobowość borderline. Dociera do nas, że Amber może wcale nie kłamać, lecz wyolbrzymiać, intensyfikować wagę różnych zdarzeń, zupełnie nie zdając sobie z tego sprawy, bez premedytacji. Tu znów na arenę wkracza współczucie.

Tym większe jest ono, gdy wysłuchujemy nagranych rozmów byłego małżeństwa, z których jednoznacznie wynika, że bardzo się kochali, próbowali pracować nad związkiem, lecz byli dla siebie wzajemnie toksyczni, nie potrafili stworzyć zdrowej relacji jako ludzie mocno poranieni ze względu na swoje dzieciństwo, uzależnienia i złe wzorce.

Współczujemy, bo niezależnie od wyroku, w tej sprawie poniekąd nie ma wygranych. Pyrrusowe zwycięstwo, które może Deppowi przywróci role, ale nie odda mu godności i nie zmyje wyrzutów sumienia za obrzydliwe zachowania wobec Amber, dla której porzucił wieloletnią partnerkę. Nie sprawi też, że ludzie zapomną o jego zeznaniach, w których przyznał, że jest osobą nadużywającą substancji psychoaktywnych.

W tym wszystkim widzimy człowieczeństwo – hollywoodzcy aktorzy, dysponujący mnóstwem pieniędzy, wcale nie mają życia usłanego różami, a równocześnie żadne z nich nie jest jednoznacznie dobre lub złe.

Sympatia? Absolutnie, a jednak aktorom udało się skraść show.

Konkludując: kiedy następnym razem przeczytacie o tym, że bohater musi wzbudzać sympatię, przypomnijcie sobie aferę Depp konta Heard i nie traktujcie tej porady dosłownie. Przyjmijcie raczej, że bohater powinien wzbudzać pozytywne emocje. Może to być współczucie dla złamanego życiorysu, jak w przypadku, który omawiam. Może to być litość w stosunku do pokrzywdzonej osoby lub utożsamienie się z objawami choroby. Może to być nawet podziw wobec mordercy za wiedzę, kunszt i mocne motywacje (np. system wartości, który każe mu się mścić na innych oprawcach przy niewydolnych organach ścigania), może to być uznanie dla poczucia humoru. Byleby nie czysta, jednoznaczna sympatia, bo bohater, który nie zaskakuje, nie odsłania jak Depp i Heard swoich kolejnych oblicz, jest nudny, mało dynamiczny, mało realistyczny i nierozwojowy.

Zostawiam Was z przemyśleniami o tym przykładzie postaci i idę sobie popłakać. Żałuję bowiem, że historia Amber Heard i Johnny’ego Deppa zdarzyła się naprawdę; że ci ludzie przeszli tak straszną drogę od miłości do nienawiści, ale tak z ręką na sercu… Najbardziej żałuję, że ta historia zdarzyła się naprawdę, bo chciałabym sobie wymyślić Amber i Johnny’ego i mieć tak barwnych bohaterów w powieści o tej sprawie, wcale nie plotkarskiej, lecz ciekawej z punktu widzenia socjologii.

  • Udostępnij:
Barbara Sęk
Barbara Sęk

Poprzedni post

Psychozabawa pisarska
5 czerwca 2022

Następny wpis

Psychozabawa pisarska - poznaj nasze odpowiedzi
10 czerwca 2022

Może Ci się spodobać

Weź pod rękę swojego twórczego świra
21 września, 2023

Pisanie jest dla Ciebie ważne. Tak zakładam, skoro spotykamy się na stronie szkoły kreatywnego pisania – w miejscu, w którym ziarno talentu ma szansę upaść na żyzną glebę. Może w …

Kreacja bohatera – od czego zacząć?
2 września, 2023

Na co zwracać uwagę, kreując bohatera powieści? Dobrze rozpisana fabuła powieści jest ważna, ale nawet najciekawszy bieg wydarzeń może okazać się pisarską porażką, jeśli jego uczestnikami będą nudni, źle wykreowani …

Też tak mam – jak odkryć twórczą moc?
3 sierpnia, 2023

„Też tak mam” – Znasz tę zabawę? Kilka osób wypełnia ankietę, zaznacza stwierdzenia, które są im bliskie. Później dzielą się swoimi odpowiedziami, mówiąc: „też tak mam”, jeśli przy danym zdaniu …

    1 komentarz

  1. Seqwka
    5 czerwca 2022
    Odpowiedz

    Zapraszam do dyskusji. Uważacie, że sprawa Depp kontra Heard stanowiłaby ciekawy konflikt fabularny? Podzielacie moją opinię, czy też uważacie, że autorzy wielu podręczników pisarskich mają rację, twierdząc, że bohater powinien wzbudzać sympatię?

Zostaw odpowiedź Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blok Pisarski Sp. z o. o.; Dębówka 31 H, 05-870 Błonie; NIP: 118-22-41-312; REGON: 521957393; KRS: 0000968056, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego; Kapitał zakładowy: 5000 PLN Santander Bank Polska S.A. 83 1090 2590 0000 0001 5020 5525

Podmiotem świadczącym obsługę płatności online jest Autopay S.A.

Regulamin Sklepu

Polityka prywatności i Prawa autorskie

Copyright © 2022 Blok Pisarski Sp. z o.o.

Zaloguj się przy użyciu konta swojej strony

Continue with Facebook
Zgubiłeś hasło?

Nie jesteś jeszcze członkiem? Zarejestruj się teraz

Register a new account

Continue with Facebook

Are you a member? Login now

Cookies
Serdecznie witamy w szkole kreatywnego pisania Blok Pisarski. Używamy ciasteczek (plików cookie) do analizowania ruchu na stronie BlokPisarski.pl, personalizowania treści na stronie, wyświetlania dostosowanych reklam i zwiększenia komfortu korzystania z naszej witryny. Klikając „zaakceptuj", informujesz nas, że zgadzasz się na umieszczanie przez nas ciasteczek (plików cookie) w Twojej przeglądarce i, w stosownych przypadkach, przetwarzanie powiązanych danych w tych celach. Możesz zarządzać swoją zgodą i wycofywać ją w każdej chwili za pomocą ustawień w Twojej przeglądarce. Aby uzyskać więcej informacji, przejdź do naszej polityki.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie wymaganej przez abonenta lub użytkownika lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyczne
Przechowywanie lub dostęp techniczny, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika w witrynie internetowej lub w kilku witrynach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}