Czym jest kreatywne pisanie?
- Wysłane przez Barbara Sęk
- Data 30 kwietnia 2022
- Komentarze 4 komentarze
CZYM JEST KREATYWNE PISANIE?
Wielu twierdzi, że uposażenie pisania w przymiot kreatywności jest nielogiczne z punktu widzenia języka, gdyż to czynność w założeniu kreatywna.
Owszem, może czasami zdarza nam się napisać SMS-a pełnego finezji, który czaruje formą, lecz umówmy się, to rzadkość, więc chyba niesprawiedliwością byłoby nadać mu podobny status jak dziełom piśmienniczym, niespełniającym wyłącznie użytkowej roli.
Kreatywne pisanie to pisanie świadome, w którym z pełną premedytacją używamy środków, mających wywołać konkretny rezultat u odbiorcy – oczarowania go formą i treścią.
Czy to oznacza, że z pisaniem kreatywnym będziemy mieli do czynienia wyłącznie w literaturze?
Czy artykuł blogowy, który właśnie czytacie, nie jest formą kreatywną, bo spełnia funkcję informacyjną i użytkową?
To również może być kreatywne pisanie. Jeżeli wykorzystamy narzędzia, które pozwolą nam zaangażować odbiorcę i użyjemy ich celowo; pomyślimy, w jaki sposób możemy przykuć uwagę, zatrzymać odbiorców na tej treści, np. zadając pytania i używając zaimków: „ty, wy, wam, was” albo używając formy „my”, by skrócić dystans, możemy za pomocą tych środków osiągnąć swój cel. Dla przykładu, jeśli teraz postanowię użyć konkretnych, kluczowych słów, które posłużą pozycjonowaniu strony Bloku Pisarskiego, będzie to tekst kreatywny, bo nastawiony na konkretny rezultat. Rezultat jest tu sednem.
Spróbujmy to objaśnić na przykładzie wspomnianego już SMS-a.
Porównajmy dwie wiadomości:
Teraz już widzicie różnicę? W którym przypadku chętniej dalibyście się zaprosić do świata nadawcy?
Pierwszy SMS to propozycja, nie zawiera argumentów, które miałyby Was przekonać. Nie oddziałuje emocjonalnie np. na zmysł smaku, nie odwołuje się do Waszych indywidualnych preferencji.
W drugiej wiadomości wszystkie te elementy są zawarte. Chyba jest jasne, która z wiadomości jest kreatywna.
Nie jest to więc tak, że kreatywne pisanie to tylko literatura. Z kreatywnym pisaniem będziemy mieli do czynienia także w webwritingu, copywritingu.
Jednym z potężnych narzędzi kreatywnego pisania jest storytelling. Sprzedaż produktów bądź usług poprzez opowiadanie ich historii albo opowiadanie historii firmy tudzież pomysłodawcy bądź właścicieli spółki.
Bądźmy szczerzy, bo takie jest założenie naszej firmy – poniższy tekst, skopiowany z zakładki „O nas”, choć nie ma w nim ani szczypty fałszu czy koloryzowania, jest klasycznym tekstem copywriterskim opartym na storytellingu.
Czy to wszystko, co mogłybyśmy o naszej relacji napisać? Absolutnie. Mogłyśmy jeszcze napisać, jak bardzo lubimy pić razem gin z tonikiem, a jednak… Elementem kreatywności był wybór takich wątków z naszej historii, by były one istotne dla Ciebie – naszego potencjalnego klienta.
Jeżeli piszemy powieść autobiograficzną, w której siłą rzeczy nie ma mowy o przeinaczeniach, możemy opisać zdarzenia chronologicznie, możemy też zrobić to w sposób kreatywny, na przykład odwracając kolejność wątków, by zasiać w takim tekście tajemnicę, co wywoła napięcie u czytelnika.
Kreatywne będzie także podkręcenie akcji poprzez świadome użycie czasowników dynamicznych, opis pełen turpizmu, brutalizacja języka w dialogu lub wystylizowanie go na język dyplomacji dla złagodzenia przekazu.
Reasumując: kreatywne pisanie polega na nadaniu tekstowi pożądanej formy i takim manewrowaniu treścią, by osiągnąć zamierzony cel dotarcia do danej grupy docelowej. Chodzi o to, co w biznesie nazywamy contentem. Tak, tak, to podobne do algorytmów: usługa – cel-pal w klienta, który ma konkretne potrzeby i zapragnie skorzystać z naszej oferty. Choć to może zaskakiwać, działa także w odniesieniu do literatury.
Owego nastawienia na preferencje odbiorcy i przekaz interesujących treści uczymy na kursach i warsztatach, choć zajmujemy się wyłącznie wymiarem literackim kreatywnego pisania.
Na razie, bo kto wie, może za jakiś czas doradzimy także jak pisać kreatywnie dla biznesu, jeśli uda nam się potwierdzić i uwiarygodnić nasze kompetencje także w tym zakresie?
Aby się to udało, w tym momencie zaprosimy Cię do skorzystania z naszej oferty warsztatów i kursów.
Basia Sęk
„Do napisania”
Może Ci się spodobać
Krok w nieznane, krok ku marzeniu
Pisanie to Twoja pasja i miłość. Wspaniale jest się zaszyć z komputerem między rzędami ukochanych książek. W domowym zaciszu tworzysz, pracujesz nad warsztatem, zgłębiasz poradniki kreatywnego pisania. Wreszcie dojrzewa pragnienie …
Studia czy kursy? Kręte drogi do kariery pisarza
„Z wykształcenia jestem pisarzem/pisarką” – czy nie brzmi to dumnie? W ostatnich latach coraz więcej uczelni wyższych oferuje programy studiów o wdzięcznych nazwach, takich jak: twórcze pisanie, kreatywne pisanie, sztuka …
Pisanie powieści – na własną rękę czy w grupie?
Przewrotna odpowiedź brzmi: najlepiej i tak, i tak. Samotność bezsprzecznie sprzyja koncentracji, niezbędnej, żeby emocje bohaterów płynęły przez autora, poddawały się jego stylowi i materializowały na papierze. Jednak układanie zdań …
4 komentarzy
Serdecznie zapraszam Was do wymiany myśli, doświadczeń.
Basia Sęk