• Blok
  • O Nas
    • Barbara Sęk
    • Nina Bylicka-Karczewska
  • Oferta
    • Kreatywne pisanie: KURSY
    • Warsztaty kreatywnego pisania
    • Kreatywne pisanie: KONSULTACJE I RECENZJE
      • Coaching motywacyjny
    • Kreatywne pisanie: E-BOOKI
    • VOUCHERY
  • Sklep
  • Blog
  • Opinie
  • Kontakt
    • Koszyk

    • MENU

      • Blok
      • O Nas
        • Barbara Sęk
        • Nina Bylicka-Karczewska
      • Oferta
        • Kreatywne pisanie: KURSY
        • Warsztaty kreatywnego pisania
        • Kreatywne pisanie: KONSULTACJE I RECENZJE
          • Coaching motywacyjny
        • Kreatywne pisanie: E-BOOKI
        • VOUCHERY
      • Sklep
      • Blog
      • Opinie
      • Kontakt
ZarejestrujZaloguj
Blok Pisarski
  • Blok
  • O Nas
    • Barbara Sęk
    • Nina Bylicka-Karczewska
  • Oferta
    • Kreatywne pisanie: KURSY
    • Warsztaty kreatywnego pisania
    • Kreatywne pisanie: KONSULTACJE I RECENZJE
      • Coaching motywacyjny
    • Kreatywne pisanie: E-BOOKI
    • VOUCHERY
  • Sklep
  • Blog
  • Opinie
  • Kontakt
    • Koszyk

    • MENU

      • Blok
      • O Nas
        • Barbara Sęk
        • Nina Bylicka-Karczewska
      • Oferta
        • Kreatywne pisanie: KURSY
        • Warsztaty kreatywnego pisania
        • Kreatywne pisanie: KONSULTACJE I RECENZJE
          • Coaching motywacyjny
        • Kreatywne pisanie: E-BOOKI
        • VOUCHERY
      • Sklep
      • Blog
      • Opinie
      • Kontakt

Blog

  • Strona główna
  • Blog
  • Blog
  • Czym jest kreatywne pisanie?

Czym jest kreatywne pisanie?

  • Wysłane przez Barbara Sęk
  • Data 30 kwietnia 2022
  • Komentarze 2 komentarze

CZYM JEST KREATYWNE PISANIE?

Wielu twierdzi, że uposażenie pisania w przymiot kreatywności jest nielogiczne z punktu widzenia języka, gdyż to czynność w założeniu kreatywna.
Owszem, może czasami zdarza nam się napisać SMS-a pełnego finezji, który czaruje formą, lecz umówmy się, to rzadkość, więc chyba niesprawiedliwością byłoby nadać mu podobny status jak dziełom piśmienniczym, niespełniającym wyłącznie użytkowej roli.

Kreatywne pisanie to pisanie świadome, w którym z pełną premedytacją używamy środków, mających wywołać konkretny rezultat u odbiorcy – oczarowania go formą i treścią.

Czy to oznacza, że z pisaniem kreatywnym będziemy mieli do czynienia wyłącznie w literaturze?
Czy artykuł blogowy, który właśnie czytacie, nie jest formą kreatywną, bo spełnia funkcję informacyjną i użytkową?

To również może być kreatywne pisanie. Jeżeli wykorzystamy narzędzia, które pozwolą nam zaangażować odbiorcę i użyjemy ich celowo; pomyślimy, w jaki sposób możemy przykuć uwagę, zatrzymać odbiorców na tej treści, np. zadając pytania i używając zaimków: „ty, wy, wam, was” albo używając formy „my”, by skrócić dystans, możemy za pomocą tych środków osiągnąć swój cel. Dla przykładu, jeśli teraz postanowię użyć konkretnych, kluczowych słów, które posłużą pozycjonowaniu strony Bloku Pisarskiego, będzie to tekst kreatywny, bo nastawiony na konkretny rezultat. Rezultat jest tu sednem.

Spróbujmy to objaśnić na przykładzie wspomnianego już SMS-a.

Porównajmy dwie wiadomości: 

Teraz już widzicie różnicę? W którym przypadku chętniej dalibyście się zaprosić do świata nadawcy?

Pierwszy SMS to propozycja, nie zawiera argumentów, które miałyby Was przekonać. Nie oddziałuje emocjonalnie np. na zmysł smaku, nie odwołuje się do Waszych indywidualnych preferencji.
W drugiej wiadomości wszystkie te elementy są zawarte. Chyba jest jasne, która z wiadomości jest kreatywna.

Nie jest to więc tak, że kreatywne pisanie to tylko literatura. Z kreatywnym pisaniem będziemy mieli do czynienia także w webwritingu, copywritingu.

Jednym z potężnych narzędzi kreatywnego pisania jest storytelling. Sprzedaż produktów bądź usług poprzez opowiadanie ich historii albo opowiadanie historii firmy tudzież pomysłodawcy bądź właścicieli spółki.

Bądźmy szczerzy, bo takie jest założenie naszej firmy – poniższy tekst, skopiowany z zakładki „O nas”, choć nie ma w nim ani szczypty fałszu czy koloryzowania, jest klasycznym tekstem copywriterskim opartym na storytellingu.

Czy to wszystko, co mogłybyśmy o naszej relacji napisać? Absolutnie. Mogłyśmy jeszcze napisać, jak bardzo lubimy pić razem gin z tonikiem, a jednak… Elementem kreatywności był wybór takich wątków z naszej historii, by były one istotne dla Ciebie – naszego potencjalnego klienta.

Jeżeli piszemy powieść autobiograficzną, w której siłą rzeczy nie ma mowy o przeinaczeniach, możemy opisać zdarzenia chronologicznie, możemy też zrobić to w sposób kreatywny, na przykład odwracając kolejność wątków, by zasiać w takim tekście tajemnicę, co wywoła napięcie u czytelnika.

Kreatywne będzie także podkręcenie akcji poprzez świadome użycie czasowników dynamicznych, opis pełen turpizmu, brutalizacja języka w dialogu lub wystylizowanie go na język dyplomacji dla złagodzenia przekazu.

Reasumując: kreatywne pisanie polega na nadaniu tekstowi pożądanej formy i takim manewrowaniu treścią, by osiągnąć zamierzony cel dotarcia do danej grupy docelowej. Chodzi o to, co w biznesie nazywamy contentem. Tak, tak, to podobne do algorytmów: usługa – cel-pal w klienta, który ma konkretne potrzeby i zapragnie skorzystać z naszej oferty. Choć to może zaskakiwać, działa także w odniesieniu do literatury.

Owego nastawienia na preferencje odbiorcy i przekaz interesujących treści uczymy na kursach i warsztatach, choć zajmujemy się wyłącznie wymiarem literackim kreatywnego pisania.
Na razie, bo kto wie, może za jakiś czas doradzimy także jak pisać kreatywnie dla biznesu, jeśli uda nam się potwierdzić i uwiarygodnić nasze kompetencje także w tym zakresie?
Aby się to udało, w tym momencie zaprosimy Cię do skorzystania z naszej oferty warsztatów i kursów.

Basia Sęk
„Do napisania”

  • Udostępnij:
Barbara Sęk
Barbara Sęk

Następny wpis

Psychozabawa pisarska
24 maja 2022

Może Ci się spodobać

Weź pod rękę swojego twórczego świra
21 września, 2023

Pisanie jest dla Ciebie ważne. Tak zakładam, skoro spotykamy się na stronie szkoły kreatywnego pisania – w miejscu, w którym ziarno talentu ma szansę upaść na żyzną glebę. Może w …

Kreacja bohatera – od czego zacząć?
2 września, 2023

Na co zwracać uwagę, kreując bohatera powieści? Dobrze rozpisana fabuła powieści jest ważna, ale nawet najciekawszy bieg wydarzeń może okazać się pisarską porażką, jeśli jego uczestnikami będą nudni, źle wykreowani …

Też tak mam – jak odkryć twórczą moc?
3 sierpnia, 2023

„Też tak mam” – Znasz tę zabawę? Kilka osób wypełnia ankietę, zaznacza stwierdzenia, które są im bliskie. Później dzielą się swoimi odpowiedziami, mówiąc: „też tak mam”, jeśli przy danym zdaniu …

    2 komentarzy

  1. Seqwka
    24 maja 2022
    Odpowiedz

    Serdecznie zapraszam Was do wymiany myśli, doświadczeń.

    Basia Sęk

Zostaw odpowiedź Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blok Pisarski Sp. z o. o.; Dębówka 31 H, 05-870 Błonie; NIP: 118-22-41-312; REGON: 521957393; KRS: 0000968056, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego; Kapitał zakładowy: 5000 PLN Santander Bank Polska S.A. 83 1090 2590 0000 0001 5020 5525

Podmiotem świadczącym obsługę płatności online jest Autopay S.A.

Regulamin Sklepu

Polityka prywatności i Prawa autorskie

Copyright © 2022 Blok Pisarski Sp. z o.o.

Zaloguj się przy użyciu konta swojej strony

Continue with Facebook
Zgubiłeś hasło?

Nie jesteś jeszcze członkiem? Zarejestruj się teraz

Register a new account

Continue with Facebook

Are you a member? Login now

Cookies
Serdecznie witamy w szkole kreatywnego pisania Blok Pisarski. Używamy ciasteczek (plików cookie) do analizowania ruchu na stronie BlokPisarski.pl, personalizowania treści na stronie, wyświetlania dostosowanych reklam i zwiększenia komfortu korzystania z naszej witryny. Klikając „zaakceptuj", informujesz nas, że zgadzasz się na umieszczanie przez nas ciasteczek (plików cookie) w Twojej przeglądarce i, w stosownych przypadkach, przetwarzanie powiązanych danych w tych celach. Możesz zarządzać swoją zgodą i wycofywać ją w każdej chwili za pomocą ustawień w Twojej przeglądarce. Aby uzyskać więcej informacji, przejdź do naszej polityki.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie wymaganej przez abonenta lub użytkownika lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyczne
Przechowywanie lub dostęp techniczny, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika w witrynie internetowej lub w kilku witrynach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}